oficiální stránky odborného  právnického časopisu české advokacie • oficiální stránky odborného  právnického časopisu české advokacie  
AK Logo Logo
vítejte!
Právě jste vstoupili na Bulletin advokacie online. Naleznete zde obsah stavovského odborného časopisu Bulletin advokacie i příspěvky exklusivně určené jen pro tento portál.
Top banner Top banner Top banner
CHCETE SI OBJEDNAT?
Zákon o advokacii a stavovské předpisy
Wolters Kluwer
Nesporná řízení I
450 Kč
natuzzi sale

Archiv BA

Archiv čísel

anketa

Vítáte věcný záměr nového civilního řádu soudního?
PARTNEŘI
SAK ePravo WKCR

Houslista a Pepř

autor: JUDr. Michal Žižlavský, člen představenstva ČAK
publikováno: 10.01.2016

Znám jednu „internetovou“ advokátní kancelář. To označení jsem si nevymyslel. Ta kancelář ho sama používá. Dokonce s dovětkem „lokální“. „Lokální internetová advokátní kancelář“ zní na první poslech jako hloupost. Copak je internet lokální? Všechno, jen to ne. Ale poslechněte si jeden příběh. Třeba vám to do sebe zapadne.

Vrátím se na chvíli zpět do minulosti a přemístím se do Londýna, kolébky vzniku magického kruhu nejvýznamnějších světových advokátních kanceláří. Kdysi tam tvořily třetinu příjmů velkých právnických firem odměny za transakce s nemovitostmi. Nejvýznamnější kanceláře měly silné realitní týmy. Smlouvy se sjednávaly v historických budovách, jednací síně zdobily masivní stoly a kožená křesla, v knihovnách byly pečlivě vyrovnány stovky nedotčených knih, vázaných v kůži. Termíny jednání se domlouvaly dlouho dopředu. Než jste doputovali z honosné recepce do ještě honosnější jednací síně, prováděly vás řadou prostorných místností urostlé asistentky, sesbírané z nižších příček soutěží Miss World. Jako na zámku, jen bez návleků. Na stěnách visely obrazy v těžkých rámech. Po chodbách pobíhali advokáti, právníci a praktikanti se spisy. Připomínalo to kompars ve vysoko nákladovém hollywoodském filmu. Pokud jste to ještě netušili, nejpozději při prohlídce zámku jste pochopili, kdo vlastně pro vás pracuje a co vás to tudíž bude asi tak stát.

Jednoho dne se ale něco stalo. Přišel někdo, kdo pohřbil tu „starou“ tradiční Anglii a stvořil „nový“ kybernetický svět. Alespoň na trhu právních služeb. Kdo to byl?

Šlo o malou advokátní kancelář v Mansfieldu, která měla jen dva společníky. Jmenovali se Houslista a Pepř (Fid­dler and Pepper). Ti pánové vymysleli takovou hračičku. Elektronický spis. Poslali jste jim potřebné podklady a pak jste na jejich webu už jen v přímém přenosu sledovali, jak probíhá převod vaší nemovitosti. Bylo to rychlé a ušetřili jste si nejen způsobné pití čaje a hovory o počasí, ale hlavně nemalé peníze. Jejich ceny byly oproti londýnským firmám desetinové. Právnické korporace utrpěly přímý zásah. Jejich realitní týmy se tenčily, až zmizely úplně. Z malé lokální právnické firmy vyrostla univerzální internetová. Luční David porazil metropolitní Goliáše. Použil k tomu místo praku internet.

Proč vám to povídám? Končí starý rok. Přemýšlím, co nás čeká. Myslím, že advokátní trh ovlivní právě fenomén kyberprostoru. Čeká nás bezplatné šíření právních informací i poskytování placených právních služeb po internetu. Nová éra kybernetických právních služeb zasáhne jak Českou advokátní komoru, tak jednotlivé advokáty a právnické firmy. Pro přežití bude jako vždy důležitá evoluční schopnost reagovat na měnící se realitu. V principu je možný dvojí přístup. Buď bojujete s novou dobou ve stylu odvážného odporu Apačů proti stavbě kolejí pro železného oře, nebo velkoryse přijmete „elektronickou železnici“ jako prvek civilizace a pokroku.

Ne každý Indián přežil osidlování Divokého západu. Ne každý advokát přežije novou dobu kybernetickou. Ale vnímám to pozitivně. Nemyslím, že bude trh právních služeb stagnovat. Jen bude zábavnější a bude pokračovat jeho polarizace. Také si nemyslím, že advokáty pohltí jakási tajemná elektronická černá díra. Prostě jen porostou zavedené a kreativní kanceláře na úkor těch ostatních. Bude se platit za kvalitní službu v oborech, kde nevystačíte s encyklopedickou právní informací, kterou vám vyhledá právní robot. Bude se platit za expertizu, která vyžaduje praktické zkušenosti a strategické uvažování. Bude se platit tam, kde hovory v kožených křeslech u kvalitní kávy nejsou zbytečné. A to je dobře. Pro klienty, advokáty i producenty kávy.

JUDr. Michal Žižlavský, člen představenstva ČAK