oficiální stránky odborného  právnického časopisu české advokacie • oficiální stránky odborného  právnického časopisu české advokacie  
AK Logo Logo
vítejte!
Právě jste vstoupili na Bulletin advokacie online. Naleznete zde obsah stavovského odborného časopisu Bulletin advokacie i příspěvky exklusivně určené jen pro tento portál.
Top banner Top banner Top banner
CHCETE SI OBJEDNAT?
Zákon o advokacii a stavovské předpisy
Wolters Kluwer
Nesporná řízení I
450 Kč
natuzzi sale

Archiv BA

Archiv čísel

anketa

Vítáte zavedení advokátního procesu v záměru CŘS?
PARTNEŘI
SAK ePravo WKCR

Soud v Novém Jičíně znovu otevřel železniční nehodu ve Studénce

publikováno: 18.02.2019

Okresní soud v Novém Jičíně v pondělí znovu otevřel tragické železniční neštěstí ve Studénce z roku 2008. Srážku vlaku se zříceným mostem tehdy nepřežilo osm lidí. Prvoinstančnímu senátu případ vrátil Krajský soud v Ostravě, který zrušil předchozí zprošťující verdikt. Soud v Novém Jičíně má znovu vyhodnotit důkazy a vyslechnout znalce.

Podle krajského soudu prvoinstanční okresní soud nedostatečně odůvodnil svůj loňský rozsudek. Krajský soud nesouhlasí ani se závěrem, že nelze zjistit skutečnou příčinu pádu mostu. Okresní soud zprostil deset obžalovaných viny, protože se podle něj nepodařilo prokázat, že skutek spáchali právě oni. Státní zástupce se odvolal.

Hlavní líčení je nařízeno na čtyři dny. Od pondělí až do čtvrtka. Prvoinstanční senát zprostil obžaloby všech deset obžalovaných. Podle krajského soudu ale prvoinstanční okresní soud nedostatečně svůj loňský rozsudek odůvodnil. Odvolací soud dospěl k názoru, že rozhodnutí ohledně viny obžalovaných je nesprávné, nelogické a nepřesvědčivé. Zprošťující výrok podle krajského soudu vzbuzuje pochybnosti o správnosti rozhodnutí.

Jako první shrnul výsledky znaleckého posudku expert z Českého vysokého učení technického Tomáš Rotter. Posudek se zaměřil na technické příčiny havárie. "Na všem trváme. Nehodláme cokoliv měnit," řekl znalec. Podle něj stavbaři pochybili například tím, že nezaměřovali stav podpůrné konstrukce, která most podepírala. Neudělali to ani v okamžiku, kdy se zablokoval jeden z vozíků, na kterém se deska mostu pohybovala. Následně se konstrukce vychýlila. Stavaři ji jen narovnali, ale už ne do původní úrovně.

"Ke zřícení mostu došlo v důsledku pohybu celé vysouvací konstrukce. Toto bylo primární příčinou. Vysouvací konstrukce byla v labilním stavu a dostala se do zcela nestabilního stavu," řekl. Dodal, že pokud by na stavbě byly dodržovány technické podmínky, existovalo by mnoho okamžiků, kdy se to dalo zastavit. "Nemuselo k té havárii vůbec dojít," uvedl znalec.

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.

Zdroj: ČTK

Foto: Pixabay