oficiální stránky odborného  právnického časopisu české advokacie • oficiální stránky odborného  právnického časopisu české advokacie  
AK Logo Logo
vítejte!
Právě jste vstoupili na Bulletin advokacie online. Naleznete zde obsah stavovského odborného časopisu Bulletin advokacie i příspěvky exklusivně určené jen pro tento portál.
Top banner Top banner Top banner
CHCETE SI OBJEDNAT?
Zákon o advokacii a stavovské předpisy
Wolters Kluwer
Nesporná řízení I
450 Kč

Archiv BA

Archiv čísel

anketa

Vítáte věcný záměr nového civilního řádu soudního?
PARTNEŘI
SAK ePravo WKCR

Business oblečení advokáta – Keep Calm and Dress Well

autor: PR
publikováno: 27.05.2014

V minulém čísle jsme si povídali obecně o tom, proč má advokát dbát na správné oblečení. Dnes navazujeme tématem „business oblek“. Co si pod tímto termínem máme v případě advokáta představit?

Pavel Rèxim Mejsnar, foto Ondřej HoštJedná se o oblek, který musí splňovat následující: barva musí být buď tmavě šedá, nebo tmavě modrá. Méně kvalitní složení látky než 100% vlna přenechte zákazníkům zaměřeným na zboží asijské provenience.
Nepřípustnou barvou je zejména hnědá (ta je vhodná na volnočasové šaty) či černá. Černá barva působí tvrdě a velice výrazně, proto se hodí jen na společenský oblek. Pozn.: Pokud by se muž dostavil na pracovní schůzku v černých šatech, gentleman by si nejspíše pomyslel, že bujarý večírek předešlého dne byl pravděpodobně delší a muž se pravděpodobně nestihl převléci do něčeho vhodnějšího.
Dlužno podotknout, že pod pojmem business šaty si musíme představit vždy sako a kalhoty z látky jedné barvy. Pokud jde o vzor, jsou žádoucí pouze velmi jemné proužky (Zapomeňte na kostky! Kostka je charakteristická pro sportovní šaty!), které jsou typické pro šaty advokátů již od nepaměti.
Velice vhodné je, aby byl oblek doplněn vestou, a to opět ze stejné látky. Za klasický oblek byl totiž vždy považován oblek trojdílný, to znamená sako, vesta, kalhoty, přičemž kalhoty se často šijí dvoje kvůli jejich rychlejšímu obnošení, oproti saku, které není vystavováno takové zátěži, a tím se životnost celého kompletu značně prodlužuje.
Důvod pro nošení trojdílných šatů je nejen ten, že muž v takovém kompletu s vestou vypadá seriózněji, ale i to, že je pro muže v profesním prostředí naprosto nepřípustné odložení saka v případě, že pod ním nemá vestu.
Stejně tak je nepřípustné, aby sako bylo rozepnuté. Sako se nosí zapnuté a vždy na všechny knoflíky, kromě posledního knoflíku dole. To je zásada. Co se týká saka, je nepodstatné, zda je jednořadé či dvouřadé. Oblek musí dokonale sedět. Pohodlí se zajistí dokonalým, nikoli o dvě velikosti větším střihem!Dvouřadé sako vždy na mužské postavě vypadá lépe, nicméně ani v případě, že je pod ním vesta, není přípustné ho mít rozepnuté, na rozdíl od saka jednořadého, kde to možné je. Avšak zdůrazňuji – pouze v případě, že je pod ním vesta!
Rozparek vzadu na saku musí být vždy maximálně jeden. Dva rozparky, které jsou mnohdy k vidění i na business šatech, jsou důsledkem diletanství výrobců. Dva rozparky na saku patří zásadně na sportovní obleky či separátní sportovní saka. Pozn.: Dříve byly dokonce dva rozparky považovány za projev jistého chuligánství, protože sako s dvěma rozparky vypadá poněkud rozevlátě. Do britského business suit zkrátka nepatří.
Kalhoty u business obleku musejí být zásadně bez manžet (ohrnutí) na nohavicích. Manžety se mohou nosit na sportovních separátních kalhotách. Pozn.: Dříve byly manžety považovány za nezbytnost pro chudší vrstvu (či pro děti), která předávala kalhoty z otce na syna a pak dále. Není to tak dlouho, co si nechávali muži šít kalhoty bez manžet jako znak toho, že si mohou dovolit nechat si střihnout délku kalhot na svou míru, bez toho, aby byly příliš dlouhé. Správná délka kalhot je zásadně vzadu 0,5 cm nad podpatek, a vpředu je přípustné jedno mírné zvlnění látky nad nártem. Pozn.: Mnoho českých mužů má při této délce kalhot pocit krátkých nohavic, nicméně to je právě důvod, proč musí být nošeny vysoké ponožky či podkolenky. Zmíněný pocit pak zmizí.
Častý dotaz mužů je i to, jak mají být dlouhé rukávy u saka. Na to je jednoduché pravidlo: musí končit uprostřed kloubu na zápěstí. Košile pak musí mít rukáv delší, aby přibližně jeden centimetr vykukoval z rukávu saka, a to ve stoje s rukama spuštěnýma kolem těla. Košile musí být zásadně bílá bez jakýchkoli vzorů, či světle modrá, na které jsou možné decentní proužky. Pozn.: Límec zásadně bez propínacích knoflíčků v cípech, protože to je typické pro košile sportovní anebo pro americké „the redneck“.
Manžety na košili mohou být jednoduché se zapínáním na knoflík, či dvojité na knoflík manžetový, což je tradičnější. Dříve se nosily knoflíky měnitelné nejen na manžetách, ale i na předním dílu košile. To proto, že na rozdíl od dnešní doby se knoflíky vyráběly z perleti, což bylo a stále je velice drahé.
Kalhoty musí být vždy doplněny opaskem. Zdůrazňuji doplněny, protože opasek slouží jako harmonický doplněk, a nikoli jako vše řešící stahovadlo velikosti pasu kalhot, které musí samozřejmě držet v ideální poloze samy. Barva opasku musí být vždy černá, protože i boty musí být u business obleku zásadně černé na tkaničku. Pozn.: Britské přísloví říká: „nevěř muži v botách bez šněrování“.
Oblek musí být vždy doplněn vázankou či motýlkem. Kravata nikdy nesmí být jednobarevná, takzvaně „plain“ a s aplikací kostek apod. Doporučené jsou šikmé proužky či drobné decentní vzory, ponejvíce na tmavě modrém základu. Pozn.: Kdo by chodil bez kravaty či motýlka v profesním prostředí, byl by buranem.
Celkově musí business oblek včetně jeho doplňků působit natolik decentně, aby si širší okolí vůbec nekladlo otázku, co že to má dnes muž za nový oblek. Šaty musí s mužem konvenovat natolik, aby na sebe nestrhávaly přílišnou pozornost a byly stylově v harmonii s jeho nositelem. Zachovávat si stabilní a neměnnou image, která je pozměňovaná jen ,,drobnými“ detaily, jako jsou hodinky, manžetové knoflíčky, parfém apod., je pro advokáta naprosto nezbytné. Advokát zkrátka není kohout, aby se naparoval.

Zaujal vás tento článek? Čtěte také: Oblekem projevíte vaši individualitu a příslušnost k advokátnímu stavu

Tradiční zapínání na knoflíky. Classy obleky zipy nepoužívají.Existuje nějaké doporučené množství obleků, které by měl advokát mít, předpokládám, že s jedním či se dvěma pravděpodobně nevystačí?
V případě, že takový oblek obsahuje dvoje kalhoty a vestu, je dostatečné, aby byly v šatníku pouze dva business obleky, které po dobu jejich životnosti vydrží nošení v průběhu pracovního týdne. Samozřejmé je, že je nosíme střídavě.
Jak jsem již zmínil, business šaty advokáta si musí být stylově velice podobné, aby zachovávaly jeho nositeli stabilní image. Nemusí být proto nezbytné mít obleků více, což ale neznamená, že by to nebylo vhodné. Hovořím zde o základu šatníku a zároveň při tomto základním složení šatníku se předpokládá, že látka bude vždy středně těžká, takzvaně celoroční.
Ke každému obleku bylo vždy gentlemany zadáváno půl tuctu košil a kravat či motýlků, což je adekvátní. Nutno podotknout, že po pracovním dni dáme oblek vyvětrat na ramínko, kalhoty se před opětovným nošením vždy přežehlí v pukové části přes vlhkou bavlněnou utěrku.
Za předpokládaného dodržení shora uvedených počtů a údržby je životnost jeden a půl roku. Poté bude oblečení stále ,,nositelné“, ale neměníme přeci oblečení teprve ve chvíli, kdy je již obnošené a své lepší dny má již  za sebou, že?

Rozepínací dírky na rukávu. Typické pro full Bespoke suit.Napadá Vás ještě nějaké jednoduché pravidlo, na které by advokát neměl v případě business oblečení zapomínat?
Ano, a je velice jednoduché, a v podstatě shrne shora uvedené: „To že někoho nevidím já, neznamená, že on nevidí mě.“

Advokát nejedná s klienty vždy jen v kanceláři, ale mohou se sejít i při neformálních pří­ležitostech. Co znamená ter­mín business casual? Liší se nějak oblečení podle jednotlivých pracovních dní či různých pracovních příležitostí?
Pojem business casual neznamená vůbec nic. Tento termín vznikl jako naprostý paskvil. Často je vídán na pozvánkách společenských akcí, které vytvářejí marketingová oddělení různých firem, osazené sličnými asistentkami z celé republiky, které ale o společenských akcích nevědí vůbec nic. A protože jim kravata evokuje něco, co ze svého okolí jaksi neznají, rozepnutá košile bez kravaty pod oblekem je pravděpodobně podle nich sexy a na akci jsou zváni lidé, kteří vhodné oblečení snad ani nemají, je volen uvedený výraz business casual. Něco, co je casual, nemůže být jednoduše business, ale to ponechme stranou. Věnujeme se business obleku advokáta, který má úroveň, a je i na neformálních schůzkách oblečen adekvátně. Neformálnost zkrátka neznamená být balíkem.

Zaujal vás tento článek? Čtěte také: Oblekem projevíte vaši individualitu a příslušnost k advokátnímu stavu

Více informací na www.rexim.eu.

Najdete nás také na facebooku.