Vláda schválila věcný záměr zákona o veřejných zakázkách

publikováno: 18.03.2015

Zákon určuje podmínky zadávacího řízení. Zadavatelům zakázek dává větší pravomoci, současně jim nařizuje postupovat transparentně a přiměřeně. Zakazuje například uzavřít smlouvu s účastníkem tendru, který nesplňuje požadavky zákona či zadavatele. Zvyšuje také limit pro povolené vícepráce na 50 procent ze stávajících 30 procent, které platí nyní.

MMR chce také u některých typů tendrů zakázat vybírat vítěze pouze podle nejnižší ceny. Ministryně Šlechtová ale neupřesnila, jaká další kritéria by měla být povinná, aby nebylo možné určit vítěze pouze podle nejnižší ceny. „V tuto chvíli bych nerada zacházela do detailů. V každém případě tam bude například hodnocení týmu,“ řekla. Naopak veřejným institucím chce umožnit zadávat zakázky na právní služby při soudních a správních sporech bez výběrového řízení.

Ministryně dále řekla, že MMR chce omezit i tzv. zakázkový kanibalismus. Neúspěšní uchazeči ve veřejných zakázkách podle ní neoprávněně a příliš často podávají podměty k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, což proces čerpání dotací zdržuje.

Hospodářská komora ČR však věcný záměr kritizuje. „Neřeší některé zásadní problémy jako mimořádně nízké nabídky. Rezignuje také na zlepšení kvality dodávek. Otazníky visí i nad úpravou dohledu nad dodržováním zákona. Věcný záměr navíc přichází pozdě,“ uvedla Hospodářská komora a upozornila, že vážné výhrady má například i Legislativní rada vlády.

Ministerstvo by chtělo do msíce normu předložit do mezirezortního připomínkového řízení. V květnu či červnu by se jím měla zabývat vláda, do Poslanecké sněmovny by měl přijít na podzim. Kvůli evropským pravidlům musí zákon začít platit nejpozději 18. dubna 2016.

Zdroj: ČTK