Ústavní soud zrušil od 30. června 2015 kauce pro distributory pohonných hmot

publikováno: 27.05.2014

Skupina 18 senátorů ve svém podání navrhovala, aby byla v § 6i odst. 1 písm. a) a písm. b) zákona o pohonných hmotách vypuštěna číslovka 20 000 000, která představuje výši kauce, resp. bankovní záruky pro distributory pohonných hmot. V odůvodnění svého návrhu mimo jiné navrhovatelé namítali, že takto jednotně stanovená kauce je diskriminační vůči tzv. malým distributorům, dále že pokud by měla právní úprava prosazená v novele vést ke zlepšení výběru daně z přidané hodnoty a ztížit páchání daňových deliktů, jde o krok akceptovatelný, nicméně ne již v tom směru, v jakém je z hlediska ústavních záruk třeba potřebnost zvoleného prostředku zkoumat z pohledu jeho šetrnosti ve vztahu k základnímu právu – tj. ke svobodnému podnikání. Dle navrhovatelů však této zásadě neodpovídá skutečnost, že zavedením kauce ve výši 20 mil. Kč je významná část osob, podnikajících jako distributoři pohonných hmot, vyřazena bez dalšího z účasti na podnikání v tomto oboru, přičemž z tohoto pohledu je aplikace konkrétní kauce na významnou, početně převažující polovinu existujících distributorských subjektů, likvidující. Přijaté znění novely zákona o pohonných hmotách ohledně částky kauce v ustanovení § 6i není dle navrhovatelů slučitelné s principy vnímání ustanovení čl. 26 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod.

Ústavní soud včerejším nálezem rozhodl takto:

„Část ustanovení § 6i odst. 1 zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění zákona č. 234/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, která zní „… a to a) složením částky ve výši 20 000 000 Kč na zvláštní účet celního úřadu s tím, že kauce v této výši musí být na tomto účtu po celou dobu registrace distributora pohonných hmot, nebo b) bankovní zárukou, kterou přijal celní úřad, k zajištění nedoplatků v celkové výši do 20 000 000 Kč, které jsou evidovány u orgánů Celní správy České republiky nebo u jiných správců daně k devadesátému dni ode dne zrušení nebo zániku registrace distributora pohonných hmot“ a ustanovení § 6i odst. 2 tohoto zákona se ruší uplynutím dne 30. června 2015.

Ve zbytku se návrh odmítá.“

Nález Ústavního soudu sp.zn. Pl. ÚS 44/13 je dostupný zde

Zdroj: Ústavní soud ČR http://www.usoud.cz/