Senát schválil, aby firmy zajistily úschovu listů pro penzi


publikováno: 24.10.2014

Mzdové listy, evidenční listy důchodového pojištění i osobní spisy pracovníků uchovávají soukromé spisovny. Musí umožnit správě sociálního zabezpečení nahlížení do materiálů a pořizování výpisů či kopií. Když firma přeruší provoz, nebo ho ukončí a nemá nástupce, není dál práce s dokumenty možná. Jde přitom často o jediné doklady o započitatelné době zaměstnání a výdělcích, které jsou pro bývalé zaměstnance zásadní pro výpočet důchodu. 

Povinnost poskytnout doklady mají jen archivy. Pokud by se podle autorů normy situace nezměnila, rozhodovaly by úřady o některých případech bez úplných informací. Lidé by tak mohli mít nižší penzi, i když to sami nezavinili. Na problém upozornil úřad ombudsmana.   

Pokud soukromá spisovna zanikne a nebude mít nástupce, bude podle novely muset obstarat náhradní úschovu dokladů a oznámit to příslušné správě sociálního zabezpečení. Když rušené firmě zůstanou peníze, bude je muset přednostně využít na zajištění uložení dokumentů. Kdyby finance neměla, uhradí to ministerstvo práce. Platit by mohlo i za pořízení výpisu z listů, ověřování kopií a poštovné. Spisovny budou také muset sociální správě dodat požadované kopie dokumentů, a to ve stanovené lhůtě.

 

Zdroj: ČTK